AMALAN RANCANGAN PENDIDIKAN INDIVIDU YANG IDEAL
Setiap kanak-kanak sekolah yang mengikuti
atau menerima pendidikan khas dan perkhidmatan yang berkaitan mesti mempunyai
Program Pendidikan Individual (RPI). Setiap RPI perlu direka untuk seorang
pelajar/murid dan mesti menjadi dokumen yang benar-benar individu. RPI
mewujudkan peluang untuk guru-guru, ibu bapa, pentadbir sekolah, kakitangan
perkhidmatan yang berkaitan dan pelajar (di mana sesuai) untuk bekerja
bersama-sama untuk meningkatkan hasil pendidikan bagi kanak-kanak bekeperluan
khas. RPI adalah asas pendidikan yang berkualiti bagi anak bekeperluan khas.
Untuk membuat RPI berkesan, ibu bapa,
guru, kakitangan sekolah yang lain perlu berbincang bersama-sama untuk melihat
dengan teliti keperluan unik pelajar. Individu-individu berpengetahuan,
berpengalaman mempunyai komitmen untuk mereka bentuk satu program pendidikan
yang akan membantu pelajar itu terlibat dalam aktiviti sekolah, kokurikulum dan
kurikulum umum. Malah RPI sebenarnya membantu ibu bapa dan guru-guru merancang
satu proses peningkatan untuk peningkatan kendiri terutamanya dari segi
pengurusan diri serta tingkah laku.
Langkah
umum dalam proses penulisan RPI:
1.
Kanak-kanak yang dikenal pasti mungkin memerlukan
pendidikan khas dan perkhidmatan yang berkaitan.
2.
Kanak-kanak dinilai.
3.
Kelayakan diputuskan.
4.
Anak didapati layak untuk perkhidmatan.
5.
Mesyuarat RPI dijadualkan.
6.
Mesyuarat RPI diadakan dan RPI ditulis dengan
persetujuan terutamanya ibu bapa/penjaga dan guru.
7.
Perkhidmatan disediakan-perlaksanaan aktiviti/strategi.
8.
Kemajuan diukur dan dilaporkan kepada ibu bapa.
9.
RPI disemak.
10.
Kanak-kanak dinilai semula.
11.
Proses penulisan semula RPI bagi peningkatan
perkembangan individu
11.1 untuk
mengubahsuai pendekatan untuk objektif yang tidak dicapai
11.2 aktiviti/strategi
berbeza untuk objektif berbeza
Jawatankuasa
RPI
Secara ideal Jawatankuasa mesti terdiri daripada:
1. Ibu
bapa/penjaga murid
2. Guru Pendidikan
Khas terutamanya guru yang membimbing murid
3. Guru Aliran
Perdana
4. Kaunselor
sekolah
5. Guru
Besar/Pengetua
6. Pakar seperti
doktor kanak-kanak, ‘speech therapist’ dan ‘physiotherapist’.
Sekurang-kurangnya seorang pakar berkaitan perubatan murid
Ahli jawatankuasa akan berkongsi maklumat dan
bekerjasama untuk menulis RPI kanak-kanak. Setiap ajk berfungsi untuk
meningkatkan pemahaman jawatankuasa mengenai murid dan perkhidmatan atau
aktiviti yang sesuai untuk kanak-kanak.
MENULIS
RPI
Penulisan RPI adalah berdasarkan keperluan utama
murid. Keutamaan keperluan murid diberikan kepada:
1. Pengurusan diri
2. Pengurusan
Tingkah Laku
3. Akademik
Akademik
pula disusun mengikut subjek. Subjek utama ialah:
1. Bahasa Melayu
2. Matematik
3. Bahasa Inggeris
Apakah
yang berlaku jika terdapat ibu bapa yang mahukan anaknya pandai membaca ABC
sedangkan anaknya masih memakai lampin ke sekolah?
Kekeliruan yang sering berlaku kepada guru pendidikan khas. Guru
menyarankan strategi atau objektif berbeza dengan kehendak ibu bapa/penjaga. Sebenarnya
masalah sebegini tidak akan timbul, jika perlaksanaan RPI adalah
betul-perbincangan dibuat, perancangan dan keputusan diputuskan bersama. Namun
begitu, guru-guru boleh berbincang secara baik dengan ibu bapa serta cuba
menyampaikan hasrat secara positif dengan tujuan mendidik. Ibu bapa/penjaga
juga perlu difahamkan bahawa RPI tidak akan berkesan jika tiada kesinambungan
di rumah. Segala perancangan perlu mendapat kerjasama di kedua-dua belah pihak. Komunikasi!
Oleh itu sangat penting bagi ibu bapa/penjaga hadir ke sekolah
apabila dijemput untuk sesi perbincangan atau majlis Pemuafakatan.
“Kecemerlangan
insan istimewa, kecaknaan kita semua”.
No comments:
Post a Comment