Wednesday 12 March 2014

DYSLEXIA





Is My Child Dyslexic?

Individu dengan disleksia mempunyai masalah membaca, menulis, ejaan dan / atau matematik walaupun mereka mempunyai keupayaan dan mempunyai peluang untuk belajar. Individu dengan disleksia boleh belajar, tetapi mereka sering memerlukan arahan khusus untuk mengatasi masalah tersebut. Selalunya individu-individu ini, yang mempunyai fikiran yang berbakat dan produktif, dikatakan mempunyai perbezaan pembelajaran bahasa.


Ciri-ciri biasa disleksia 

Kebanyakan kita mempunyai satu atau dua daripada ciri-ciri ini. Itu tidak bermakna bahawa setiap orang mempunyai disleksia. Seseorang dengan disleksia biasanya mempunyai beberapa ciri-ciri yang berterusan dari masa ke masa dan mengganggu pembelajaran beliau.

Bahasa lisan 
• Lewat/lambat belajar untuk bercakap 
• Kesukaran menyebut perkataan 
• Kesukaran memperoleh perbendaharaan kata atau menggunakan tatabahasa pada tahap umur yang sesuai 
• Kesukaran berikut arahan 
• Kekeliruan dengan sebelum / selepas, kanan / kiri, dan sebagainya 
• Kesukaran mempelajari abjad, sajak, atau lagu 
• Kesukaran memahami  konsep dan hubungan
• Kesukaran untuk mengingat perkataan yang telah dibaca atau mengenalpasti masalah 

Membaca
• Kesukaran belajar membaca 
• Kesukaran mengenal pasti atau menjana berima perkataan, atau mengira suku kata 
   dalam perkataan (kesedaran fonologi) 
• Kesukaran dengan pendengaran dan memanipulasi bunyi dalam kata-kata 
  (kesedaran fonemik) 
• Kesukaran membezakan bunyi yang berbeza dalam perkataan (pemprosesan fonologi) 
• Kesukaran dalam pembelajaran bunyi huruf (fonik) 
• Kesukaran mengingat nama dan bentuk huruf, atau menamakan surat pesat 
• Mengundurkan susunan huruf apabila membaca atau ejaan 
• Salah baca atau ketinggalan perkataan pendek biasa 
• "tersandung" dengan perkataan yang panjang
• Lemah kefahaman bacaan semasa bacaan lisan atau senyap, selalunya kerana perkataan 
   yang dibaca tidak tepat
• Perlahan, susah untuk membaca secara lisan 

Penulisan 
• Kesukaran meletakkan idea-idea di atas kertas 
• Banyak kesalahan ejaan 
• Boleh dilakukan dengan baik pada ujian ejaan mingguan, tetapi mungkin mempunyai 
   banyak kesilapan ejaan dalam kerja harian 
• Kesukaran 'proofreading' 




Gejala lain yang biasa yang berlaku dengan disleksia

• Kesukaran menamakan warna, objek, dan surat dengan cepat, dalam urutan
  (RAN: Rapid automatized naming -penamaan automatik pantas) 
• Ingatan yang lemah untuk senarai, arahan, atau fakta 
• Keperluan untuk melihat atau mendengar konsep banyak kali untuk belajar mereka 
• terganggu oleh rangsangan visual atau auditori 
• Trend menurun dalam skor ujian pencapaian atau prestasi sekolah 
• kerja-kerja sekolah tidak konsisten 
• Guru berkata, "Jika hanya dia akan cuba lebih keras," atau "Dia malas." 
• Saudara mereka mungkin mempunyai masalah yang sama

Information provided by the Dyslexia Association.

No comments:

Post a Comment