Is My Child Dyslexic?
Individu dengan disleksia mempunyai masalah membaca, menulis, ejaan dan / atau matematik walaupun mereka mempunyai keupayaan dan mempunyai peluang untuk belajar. Individu dengan disleksia boleh belajar, tetapi mereka sering memerlukan arahan khusus untuk mengatasi masalah tersebut. Selalunya individu-individu ini, yang mempunyai fikiran yang berbakat dan produktif, dikatakan mempunyai perbezaan pembelajaran bahasa.
Ciri-ciri biasa disleksia
Kebanyakan kita mempunyai satu atau dua daripada ciri-ciri ini. Itu tidak bermakna bahawa setiap orang mempunyai disleksia. Seseorang dengan disleksia biasanya mempunyai beberapa ciri-ciri yang berterusan dari masa ke masa dan mengganggu pembelajaran beliau.
Bahasa lisan
• Lewat/lambat belajar untuk bercakap
• Kesukaran menyebut perkataan
• Kesukaran memperoleh perbendaharaan kata atau menggunakan tatabahasa pada tahap umur yang sesuai
• Kesukaran berikut arahan
• Kekeliruan dengan sebelum / selepas, kanan / kiri, dan sebagainya
• Kesukaran mempelajari abjad, sajak, atau lagu
• Kesukaran memahami konsep dan hubungan
• Kesukaran untuk mengingat perkataan yang telah dibaca atau mengenalpasti masalah
Membaca
• Kesukaran belajar membaca
• Kesukaran mengenal pasti atau menjana berima perkataan, atau mengira suku kata
dalam perkataan (kesedaran fonologi)
• Kesukaran dengan pendengaran dan memanipulasi bunyi dalam kata-kata
(kesedaran fonemik)
• Kesukaran membezakan bunyi yang berbeza dalam perkataan (pemprosesan fonologi)
• Kesukaran dalam pembelajaran bunyi huruf (fonik)
• Kesukaran mengingat nama dan bentuk huruf, atau menamakan surat pesat
• Mengundurkan susunan huruf apabila membaca atau ejaan
• Salah baca atau ketinggalan perkataan pendek biasa
• "tersandung" dengan perkataan yang panjang
• Lemah kefahaman bacaan semasa bacaan lisan atau senyap, selalunya kerana perkataan
yang dibaca tidak tepat
• Perlahan, susah untuk membaca secara lisan
Penulisan
• Kesukaran meletakkan idea-idea di atas kertas
• Banyak kesalahan ejaan
• Boleh dilakukan dengan baik pada ujian ejaan mingguan, tetapi mungkin mempunyai
banyak kesilapan ejaan dalam kerja harian
• Kesukaran 'proofreading'
 Gejala lain yang biasa yang berlaku dengan disleksia
• Kesukaran menamakan warna, objek, dan surat dengan cepat, dalam urutan
(RAN: Rapid automatized naming -penamaan automatik pantas)
• Ingatan yang lemah untuk senarai, arahan, atau fakta
• Keperluan untuk melihat atau mendengar konsep banyak kali untuk belajar mereka
• terganggu oleh rangsangan visual atau auditori
• Trend menurun dalam skor ujian pencapaian atau prestasi sekolah
• kerja-kerja sekolah tidak konsisten
• Guru berkata, "Jika hanya dia akan cuba lebih keras," atau "Dia malas."
• Saudara mereka mungkin mempunyai masalah yang sama
Information provided by the Dyslexia Association.
No comments:
Post a Comment