Posted by Autism Speaks Chief Science Officer Geri Dawson, PhD,
and Autism Speaks Assistant Director for Dissemination Science Lauren Elder,
PhD
This week, researchers published the hopeful findings that, even
after age 4, many nonverbal children with autism eventually develop language.
Untuk sebab yang baik, keluarga, guru-guru dan
lain-lain ingin tahu bagaimana mereka dapat menggalakkan perkembangan bahasa
kanak-kanak bukan lisan atau remaja dengan autisme. Berita baik : kajian telah
menghasilkan beberapa strategi yang berkesan.
But before we share our “top tips,” it’s important to
remember that each person with autism is unique. Even with tremendous effort,
a strategy that works well with one child or teenager may not work
with another.
And even though every person with autism can learn to
communicate, it’s not always through spoken language. Nonverbal individuals
with autism have much to contribute to society and can live fulfilling
lives with the help of visual supports and assistive technologies.
Berikut ialah tujuh strategi utama bagi
menggalakkan perkembangan bahasa kanak-kanak bukan lisan dan remaja dengan
autisme:
1. Encourage play
and social interaction. Galakkan
permainan dan interaksi sosial.
Kanak-kanak belajar melalui bermain termasuk pembelajaran bahasa.
Permainan interaktif memberi peluang menyeronokkan untuk anda dan anak anda
untuk berkomunikasi. Cuba pelbagai permainan yang anak anda gemari. Aktiviti
menyeronokkan yang menggalakkan interaksi sosial juga boleh dicuba. Contohnya
termasuk nyanyian, membaca sajak dan roughhousing lembut. Semasa interaksi
kedudukan anda mestilah di hadapan anak dan berhampiran dengan paras mata anda
- jadi ia lebih mudah untuk anak anda melihat dan mendengar anda.
2. Imitate your child. Meniru anak anda.
Meniru bunyi anak anda dan tingkah laku bermain akan menggalakkan
lebih banyak pengeluaran suara dan interaksi. Ia juga menggalakkan anak anda
untuk meniru anda dan bergilir-gilir. Pastikan anda meniru bagaimana anak anda
bermain - selagi ia tingkah laku yang positif. Sebagai contoh, apabila anak
anda menggelek kereta, anda juga menggelek kereta. Jika dia melagakan kereta
sebagai tanda kemalangan, anda juga melakukanperkara yang sama. Tetapi jangan
meniru perbuatan membuang kereta!
3. Focus on
nonverbal communication. Memberi tumpuan kepada komunikasi bukan lisan.
Gerak tubuh dan hubungan mata dapat membina asas untuk bahasa.
Galakkan anak anda dengan mengikut (modellling) dan bertindak balas terhadap
perbuatan tersebut. Membesar-besarkan (lakukan
dengan bersungguh-sungguh) isyarat anda. Gunakan kedua-dua badan anda dan suara
anda apabila berkomunikasi - sebagai contoh, mengguna tangan anda untuk
menunjukkan apabila anda mengatakan "melihat" dan mengangguk-angguk
kepala anda apabila anda mengatakan "ya." Gunakan gerak isyarat yang
mudah untuk anak anda tiru. Contohnya termasuk bertepuk tangan, membuka tangan,
mendekati senjata, dan lain-lain. Jawab isyarat anak anda: Apabila dia melihat
atau mata mengarah kepada mainan, serahkannya kepada beliau atau mengambil
petunjuk bagi anda untuk bermain dengannya. Begitu juga, tunjuk mainan yang
anda mahu sebelum mengambilnya.
4. Leave
“space” for your child to talk. Sediakan "ruang" untuk anak anda
bercakap.
Ia adalah dorongan semulajadi untuk mengisi ruang bahasa apabila
kanak-kanak tidak segera bertindak balas. Tetapi ia begitu penting untuk
memberi anak anda lebih peluang untuk berkomunikasi, walaupun dia tidak
bercakap. Apabila anda bertanya soalan atau melihat bahawa anak anda mahukan
sesuatu, tunggu selama beberapa saat untuk memerhati tingkah lakunya.
Perhatikan apa-apa bunyi atau pergerakan badan dan segera bertindak. Tindak
balas segera dapat membantu anak berkomunikasi.
5. Simplify
your language. Memudahkan bahasa anda.
Berbuat demikian membantu anak anda mengikuti apa yang anda
katakan. Ia juga memudahkan untuk dia meniru ucapan anda. Jika anak anda bukan
lisan, gunakan banyak perkataan tunggal. (Jika dia bermain dengan bola, anda
berkata "bola" atau "gelek.") Jika anak anda menggunakan
perkataan tunggal, sehingga frasa. Bercakap dalam frasa pendek, seperti
"gelek bola" atau "lambung bola." Amalkan
"one-up" peraturan: Secara umumnya menggunakan frasa dengan satu
perkataan lebih daripada anak anda gunakan.
6. Follow your
child’s interests. Ikut kegemaran anak anda.
Bukan mengganggu tumpuan anak anda, tetapi ikut bersama-sama dengan
kata-kata. Menggunakan peraturan “one-up”, menceritakan apa yang anak anda
lakukan. Jika dia bermain dengan permainan pilih bentuk, anda mungkin
menggunakan perkataan "dalam" apabila dia meletakkan bentuk dalam slot.
Anda mungkin berkata "bentuk" apabila beliau memegang sesuatu bentuk.
Dengan bercakap tentang apa yang melibatkan anak anda, anda akan membantu dia
belajar perbendaharaan kata yang berkaitan.
7. Consider assistive devices and visual
supports. Pertimbangkan alat-alat bantuan dan sokongan visual.
Teknologi dan sokongan visual
boleh melakukan lebih daripada mengambil alih tempat perkataan. Mereka boleh
memupuk perkembangannya. Contohnya termasuk peranti dan aplikasi dengan
gambar-gambar yang anak anda sentuh untuk menghasilkan kata-kata. Pada tahap
yang lebih mudah, sokongan visual boleh berbentuk gambar dan kumpulan gambar
yang anak anda boleh gunakan untuk menunjukkan permintaan dan pemikirannya.
Untuk panduan lanjut mengenai penggunaan sokongan visual, lihat Autism Speaks ATN/AIR-P Visual
Supports Tool Kit.
Pakar terapi anak anda berkelayakan dan
berkemahiran untuk membantu anda memilih dan menggunakan strategi ini dan
lain-lain strategi yang sesuai untuk menggalakkan perkembangan bahasa.
Maklumkan pakar terapi tentang kejayaan anda dan juga kesulitan yang anda
alami. Dengan bekerjasama dengan pasukan intervensi anda boleh membantu
memberikan sokongan yang diperlukan oleh anak anda untuk mencari
"suaranya” yang unik.
No comments:
Post a Comment