Monday 31 March 2014

AUTISM- LANGUAGE AND COMMUNICATION DEVELOPMENT

Posted by Autism Speaks Chief Science Officer Geri Dawson, PhD, and Autism Speaks Assistant Director for Dissemination Science Lauren Elder, PhD
This week, researchers published the hopeful findings that, even after age 4, many nonverbal children with autism eventually develop language.

Untuk sebab yang baik, keluarga, guru-guru dan lain-lain ingin tahu bagaimana mereka dapat menggalakkan perkembangan bahasa kanak-kanak bukan lisan atau remaja dengan autisme. Berita baik : kajian telah menghasilkan beberapa strategi yang berkesan.

But before we share our “top tips,” it’s important to remember that each person with autism is unique. Even with tremendous effort, a  strategy that works well with one child or teenager may not work with another.

And even though every person with autism can learn to communicate, it’s not always through spoken language. Nonverbal individuals with autism have much to contribute to society and can live fulfilling lives with the help of visual supports and assistive technologies.


Berikut ialah tujuh strategi utama bagi menggalakkan perkembangan bahasa kanak-kanak bukan lisan dan remaja dengan autisme:

1.    Encourage play and social interaction. Galakkan permainan dan interaksi sosial.

Kanak-kanak belajar melalui bermain termasuk pembelajaran bahasa. Permainan interaktif memberi peluang menyeronokkan untuk anda dan anak anda untuk berkomunikasi. Cuba pelbagai permainan yang anak anda gemari. Aktiviti menyeronokkan yang menggalakkan interaksi sosial juga boleh dicuba. Contohnya termasuk nyanyian, membaca sajak dan roughhousing lembut. Semasa interaksi kedudukan anda mestilah di hadapan anak dan berhampiran dengan paras mata anda - jadi ia lebih mudah untuk anak anda melihat dan mendengar anda.

2. Imitate your child. Meniru anak anda.

Meniru bunyi anak anda dan tingkah laku bermain akan menggalakkan lebih banyak pengeluaran suara dan interaksi. Ia juga menggalakkan anak anda untuk meniru anda dan bergilir-gilir. Pastikan anda meniru bagaimana anak anda bermain - selagi ia tingkah laku yang positif. Sebagai contoh, apabila anak anda menggelek kereta, anda juga menggelek kereta. Jika dia melagakan kereta sebagai tanda kemalangan, anda juga melakukanperkara yang sama. Tetapi jangan meniru perbuatan membuang kereta!

3. Focus on nonverbal communication. Memberi tumpuan kepada komunikasi bukan lisan.

Gerak tubuh dan hubungan mata dapat membina asas untuk bahasa. Galakkan anak anda dengan mengikut (modellling) dan bertindak balas terhadap perbuatan tersebut.  Membesar-besarkan (lakukan dengan bersungguh-sungguh) isyarat anda. Gunakan kedua-dua badan anda dan suara anda apabila berkomunikasi - sebagai contoh, mengguna tangan anda untuk menunjukkan apabila anda mengatakan "melihat" dan mengangguk-angguk kepala anda apabila anda mengatakan "ya." Gunakan gerak isyarat yang mudah untuk anak anda tiru. Contohnya termasuk bertepuk tangan, membuka tangan, mendekati senjata, dan lain-lain. Jawab isyarat anak anda: Apabila dia melihat atau mata mengarah kepada mainan, serahkannya kepada beliau atau mengambil petunjuk bagi anda untuk bermain dengannya. Begitu juga, tunjuk mainan yang anda mahu sebelum mengambilnya.


4. Leave “space” for your child to talk. Sediakan "ruang" untuk anak anda bercakap.

Ia adalah dorongan semulajadi untuk mengisi ruang bahasa apabila kanak-kanak tidak segera bertindak balas. Tetapi ia begitu penting untuk memberi anak anda lebih peluang untuk berkomunikasi, walaupun dia tidak bercakap. Apabila anda bertanya soalan atau melihat bahawa anak anda mahukan sesuatu, tunggu selama beberapa saat untuk memerhati tingkah lakunya. Perhatikan apa-apa bunyi atau pergerakan badan dan segera bertindak. Tindak balas segera dapat membantu anak berkomunikasi.

5. Simplify your language. Memudahkan bahasa anda. 

Berbuat demikian membantu anak anda mengikuti apa yang anda katakan. Ia juga memudahkan untuk dia meniru ucapan anda. Jika anak anda bukan lisan, gunakan banyak perkataan tunggal. (Jika dia bermain dengan bola, anda berkata "bola" atau "gelek.") Jika anak anda menggunakan perkataan tunggal, sehingga frasa. Bercakap dalam frasa pendek, seperti "gelek bola" atau "lambung bola." Amalkan "one-up" peraturan: Secara umumnya menggunakan frasa dengan satu perkataan lebih daripada anak anda gunakan.

6. Follow your child’s interests. Ikut kegemaran anak anda.

Bukan mengganggu tumpuan anak anda, tetapi ikut bersama-sama dengan kata-kata. Menggunakan peraturan “one-up”, menceritakan apa yang anak anda lakukan. Jika dia bermain dengan permainan pilih bentuk, anda mungkin menggunakan perkataan "dalam" apabila dia meletakkan bentuk dalam slot. Anda mungkin berkata "bentuk" apabila beliau memegang sesuatu bentuk. Dengan bercakap tentang apa yang melibatkan anak anda, anda akan membantu dia belajar perbendaharaan kata yang berkaitan.

7. Consider assistive devices and visual supports. Pertimbangkan alat-alat bantuan dan sokongan visual.

Teknologi dan sokongan visual boleh melakukan lebih daripada mengambil alih tempat perkataan. Mereka boleh memupuk perkembangannya. Contohnya termasuk peranti dan aplikasi dengan gambar-gambar yang anak anda sentuh untuk menghasilkan kata-kata. Pada tahap yang lebih mudah, sokongan visual boleh berbentuk gambar dan kumpulan gambar yang anak anda boleh gunakan untuk menunjukkan permintaan dan pemikirannya. Untuk panduan lanjut mengenai penggunaan sokongan visual, lihat Autism Speaks ATN/AIR-P Visual Supports Tool Kit.

Pakar terapi anak anda berkelayakan dan berkemahiran untuk membantu anda memilih dan menggunakan strategi ini dan lain-lain strategi yang sesuai untuk menggalakkan perkembangan bahasa. Maklumkan pakar terapi tentang kejayaan anda dan juga kesulitan yang anda alami. Dengan bekerjasama dengan pasukan intervensi anda boleh membantu memberikan sokongan yang diperlukan oleh anak anda untuk mencari "suaranya” yang unik.


Miss my kid..Hafizuddin. 


Translation from  http://www.autismspeaks.org

No comments:

Post a Comment