Friday 21 March 2014

AMALAN UNTUK MENGELAKKAN GANGGUAN TINDIH SEMASA TIDUR

Salam..



Saya berasa kasihan dan bimbang dengan aduan bonda tentang gangguan semasa tidur. Beliau mengadu sering ditindih dan lemas serta tercungap-cungap serta kelihatan ingin menjerit meminta pertolongan tetapi suara tidak keluar. Sebagai seorang Muslim saya menasihati bonda supaya membaca ayat kursi, selawat, mengucap dua kalimah Syahadah selain membaca surah 3 QUL.

Untuk mendapat kepastian, saya telah mengajukan persoalan ini kepada seorang Ustaz..(5 tahun telah berlalu). Alhamdullillah ianya menjadi amalan saya..walau pun kekadang tidak sempat tiga kali..sekali je..mata dan badan terlalu penat?

Untuk rakan-rakan, 

bagi mengelakkan gangguan tindih amalkan

Membaca membaca surat Al Ikhlash (qul huwallahu ahad), surat Al Falaq (qul a’udzu bi robbil falaq), dan surat An Naas (qul a’udzu bi robbinnaas), masing-masing sekali dan meniup kedua telapak tangan. Setelah itu mengusap kedua tangan tersebut ke wajah dan bahagian tubuh yang dapat dijangkau. Mulakan dari muka, tangan badan dan kaki dan seterusnya dihembus. Ulang perbuatan ini sebanyak tiga kali. 


More tips?

Mengejutkan daripada tidur

Saya juga belajar untuk berselawat 3 kali sambil menepuk bantal sebagai satu cara 'mengunci jam' (andai kata jam.telefon bimbit tiada untuk mengejutkan kita) InsyaAllah dengan keyakinan dan niat untuk bangun, kita akan sedar.

No comments:

Post a Comment