T4 Conference - The New Normal: Education Post COVID-19
Sabtu, 30 Mei 2020.
0745 malam – 0120 pagi
Anjuran T4 Education & Our World
Untuk semua yang tidak berpeluang mengikuti persidangan secara langsung di YouTube, saya ingin berkongsi kesimpulan yang diperolehi dari sesi persidangan tersebut:
KESIMPULAN
Lima cara untuk guru-guru beradaptasi dalam senario pandemik COVID-19:
1. Kita perlu membentuk perhubungan dengan komuniti serta pemberi khidmat setempat untuk mewujudkan perkongsian efektif.
2. Kita perlu pengamal-pengamal yang profesional dan bersemangat tinggi untuk memimpin organisasi-organisasi serta kesatuan-kesatuan peringkat tempatan dan kebangsaan.
3. Kita perlu menggunapakai kekuatan rangkaian kesatuan guru untuk merekabentuk dan menguasai upaya dalam menentukan pembangunan profesional selaras tuntutan baharu.
4. Kita perlu manfaatkan potensi teknologi dengan merekabentuk pengalaman pembelajaran yang teradun melalui kolaborasi dan penglibatan aktif pelajar sebagai tumpuan utama. Pedagogi hebat + perkakasan hebat = memperkaya pembelajaran pelajar.
5. Guru perlu terlebih dahulu jadi pemimpin ’kesejahteraan diri sendiri’ agar dapat jadi pemimpin kelas-kelas baru.
Senarai ini mungkin bertambah bergantung pada tinggi atau rendahnya sumber-daya pembantu. Guru-guru tidak berketerasingan, kita berhubungan, kita mencipta, dan kita berinovasi.
Intipati:
Peranan guru sangat penting dalam memastikan pembelajaran yang berkesan bagi murid yang pelbagai. Teknologi dapat membantu penambahbaikan nilai pedagogi efektif dalam memastikan pencapaian optimum semua pelajar (tanpa mengira keupayaan daam pelbagai segi). Pembangunan profesional berterusan guru adalah penting untuk kejayaan pendidikan yang inklusif.
Or in English language
Conclusion from the 5+ hours session
5 ways that teachers want to adapt for the new normal
1. We need to build relationship with local communities and services to form effective
partnership
2. We need passionate and professional practitioners to take the lead with local and
national organisations and the unions
3. We need to use the strength of our teacher network to design and owned our
professional development for change
4. We need to untap the potential of technology by designing the blended learning
experience with student engagement and collaboration as the centre. Great pedagogy + great tools= enhanced learning for students
5. Teachers need to be leaders of their wellbeing in order to be leaders of new
classrooms.
Depending on the context-: low resources or high resources, the list may add up.
No teacher is an island, We CONNECT, we CREATE, and we INNOVATE
Missing point?
The effective role and partnership of stakeholders
-->
No comments:
Post a Comment