Saturday 10 December 2022

Kertas Penyelidikan: Count Them In! The Politics of Inclusive Education According to Teachers

Abstrak


Mengubah sikap, membangunkan pemahaman orang ramai dan menyediakan infrastruktur yang dipertingkatkan untuk guru semuanya mencabar. Malaysia telah memulakan perjalanannya ke arah transformasi sistem pendidikan. Kerajaan meneruskan komitmennya untuk mencapai agenda dan aspirasi Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025. Pelan Tindakan ini bergema dengan matlamat Pendidikan UNESCO 2030 yang memastikan pendidikan berkualiti inklusif dan saksama serta pembangunan profesional berterusan guru. Pelbagai konteks Malaysia, termasuk kepelbagaian etnik, bahasa, dan sistem sekolahnya, mempunyai implikasi terhadap pelaksanaan dan promosi pendidikan inklusif. Kajian ini mendedahkan perspektif guru yang signifikan namun diabaikan mengenai promosi pendidikan inklusif pada persimpangan penting dalam fasa negara ini. Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif yang menggunakan kaedah deskriptif dan penerokaan. Peserta sengaja diambil sampel dari lima sekolah rendah kebangsaan. Mereka, 25 guru termasuk guru besar, ditemu bual secara individu dan 51 menyertai lapan temu bual kumpulan fokus. Pemerhatian bilik darjah dilaksanakan untuk memaklumkan beberapa soalan untuk temu bual individu. Dapatan diproses melalui pendekatan tematik, induktif menggunakan perisian analisis kualitatif. Kertas ini berhujah bahawa, walaupun terbuka kepada pendidikan inklusif, wacana guru adalah tindakan penentangan, terutamanya apabila mereka mencerminkan murid berkeperluan pendidikan khas. Walau bagaimanapun, dengan mendengar dan melibatkan guru dalam penyelidikan mereka membangunkan pemahaman yang lebih baik tentang pendidikan inklusif, menyedari faedahnya, dan menyedari kepentingan pembelajaran terarah kendiri dan amalan inklusif. Rasa tanggungjawab bersama menghubungkan inisiatif individu dengan kolegial supaya pembangunan profesional yang diperibadikan boleh direka bentuk untuk membina pengetahuan profesional dan kapasiti komuniti sekolah dan seterusnya menangani kepentingan sistem.



Abstract

Changing attitudes, developing people’s understanding and providing an enhanced infrastructure for teachers are all challenging. Malaysia has embarked on its journey towards the educational system transformation. The government continues its commitment to achieving the agendas and aspirations of the 2013-2025 Malaysia Education Blueprint. The Blueprint resonates with the aims of UNESCO Education 2030 that ensure inclusive and equitable quality education and teachers’ continuing professional development. Malaysia’s various contexts, including its diverse ethnicity, language, and school systems, have implications for the implementation and promotion of inclusive education. This study brings to light teachers’ significant yet overlooked perspectives on the promotion of inclusive education at this important juncture in the country’s phase. The study adopts a qualitative approach that employs descriptive and exploratory methods. Participants are purposely sampled from five national primary schools. They, 25 teachers including the headteachers, are interviewed individually and 51 participated in eight focus group interviews. Classroom observation is executed to inform some questions for the individual interviews. The findings are processed through a thematic, inductive approach using qualitative analysis software. This paper argues that, although open to inclusive education, teachers’ discourses are acts of resistance, especially when they reflect upon pupils with special educational needs. However, by listening and involving teachers in the research they develop a better understanding of inclusive education, realise its benefits, and recognise the importance of self-directed learning and inclusive practice. A shared sense of accountability links individual initiatives to the collegial so that personalised professional development can be designed to build the professional knowledge and capacity of the school communities and so address system interests.


(Nota: Ini merupakan kertas penyelidikan ilmiah yang telah dipublikasi dan dikompilasi dalam Jurnal Kurikulum Jilid 7/ 2022 terbitan Bahagian Pembangunan Kurikulum, Kementerian Pendidikan Malaysia. Saudara-saudari dijemput membaca, melontarkan idea serta merujuknya utk tujuan ilmiah atau akademik. Sila rujuk teks selengkapnya di laman berikut:

No comments:

Post a Comment